TIME'S RAP ON POPE IS LOUSY
JOURNALISM

In June, Time magazine ran a cover story on Pope Benedict XVI
titled “Why Being Pope Means Never Having to Say You're Sorry:
The Sex Abuse Scandal and the Limits of Atonement.” Not only
was the piece an unfair attack on the pope, but it was strewn
with misinformation and falsehoods.

Article writers Jeff Israely and Howard Chua-Eoan demonstrated
that they could have not only benefited by having a competent
editor, but that they could have used a Catholic education
growing up.

The story began by speculating whether Pope Benedict XVI would
apologize for the behavior of abusive priests, yet in no time
the authors quoted the pope apologizing for such priests. But
that just wasn’t enough. It never is.

The reporters then got melodramatic: the pope can’t apologize
for fear of damaging the magesterium and papal power. Begging
the question: Why has he already done so?

The authors wondered why the pope hasn’t mentioned his own
role in the scandal. There is a reason for that: no one,
including those at the New York Times, has been able to nail
him. But that didn’t stop Time from laying its seed.

Citing the pope’s apology regarding wrongdoing by some Irish
priests—decades ago-Time posited that he didn’t apologize “for
anything he or, indeed, the Holy See may have done, much less
the mystical entity called the Church, the bride of Christ.”
Why anyone would apologize for offenses he never committed was
never explained: it’'s just assumed the pope is guilty and,
worse, refuses to admit it. This isn’t objective
journalism—it’s an indictment.


https://www.catholicleague.org/times-rap-on-pope-is-lousy-journalism/
https://www.catholicleague.org/times-rap-on-pope-is-lousy-journalism/

The piece also asked, “Why didn’'t the church simply report to
the civil authorities the crimes its priests were suspected of
committing?” For the same reason every other religious, as
well as secular, institution did not: following the lordly
liberal wisdom of the day, the accused was sent to therapy and
then returned to his post. Similarly, the decision not to
immediately laicize an offending priest in 1985 was not done
for sinister reasons, as the article implied, but because of
an age-sensitive policy (the priest was dumped two years
later).

On the subject of papal infallibility, the authors appeared as
clueless as their managing editor, Richard Stengal, who
flubbed terribly during his interview on MSNBC promoting the
story.

Those at Time need to get a clue and to quit with the lousy
reporting.



