
SPINNING THE ABUSE REPORT
Following the report on clergy sex abuse in 2010, the reaction
from the media was varied.
“New Sex Abuse Allegations Down Slightly in 2010” was the main
headline in the Catholic News Service (CNS) story, but the
National Catholic Reporter wasn’t happy with this positive
connotation. Ergo, it ran the CNS story under the banner, “505
Sex Abuse Allegations in 2010.”
Reuters  misleadingly  reported  that  “there  were  428  new
allegations of sexual abuse against a minor in 2010, seven of
which related to child abuse that was said to occur during the
year.” The 428 figure is for dioceses and eparchies; when
religious  institutes  are  counted,  the  number  is  505.  The
number  of  seven  refers  to  the  total  number  of  credible
accusations made of incidents alleged to have happened in
2010.
AFP, the global news agency, reported that “Allegations of
sexual abuse involving the Roman Catholic clergy in the United
States rose sharply last year to nearly 700 from around 400 in
2009.” While there were 653 allegations, the number deemed
credible was 505. AFP offered the unsubstantiated number and
then rounded it up from 653 to 700. It was also wrong to
report that “only eight were deemed credible.” The correct
figure is seven. The number eight represents the disaggregated
number reported by dioceses and eparchies, but does not factor
in religious institutes: “None of the new allegations reported
by religious institutes in 2010 involved children under the
age of eighteen in 2010,” the report said. When weighted and
averaged, the number is seven.
Huffington Post took the cake for getting it wrong. It ran the
news story by the Religion News Service (RNS) but instead of
using the RNS headline, “Catholic Bishops Report Seven Abuse
Cases During 2010,” it managed to spin it with, “Catholic
Bishops  Report  Increase  in  Abuse  Accusations.”  Wrong.  The
number of credible accusations declined.

https://www.catholicleague.org/spinning-the-abuse-report-2/

