
Response  to  CNN  Documentary
on the Pope
William A. Donohue, Ph.D.

The  CNN  documentary,  “What  the  Pope  Knew,”  which  aired
September 25, deserves a response.

The program begins with music and graphics that set the tone:
those who think Pope Benedict XVI has been adept at combating
priestly sexual abuse must realize that there is “a darker,
more complicated story.” Dark, yes, but from CNN’s perch, the
story is not all that complicated: the pope is guilty of
“foot-dragging and, perhaps, obstruction.”

We learn from CNN host Gary Tuchman that “For decades, before
he became pope, Joseph Ratzinger was a high-ranking Vatican
official who, more than anyone else beside Pope John Paul,
could have taken decisive action to stem the sexual abuse
crisis.” Similarly, author David Gibson says the pope “always
took the stalling tactic.”

It is simply not true that Ratzinger was in charge of this
issue “for decades.” In fact, he wasn’t given the authority to
police the sexual abuse problem until 2001. What is truly
astonishing is that Tuchman concedes as much later in the
program. After he notes that “By 2001, the sexual abuse crisis
was beginning to engulf the Catholic Church,” he says, “The
pope gave Cardinal Ratzinger and the CDF (Congregation for the
Doctrine  of  the  Faith)  the  power  to  cut  through  the
bureaucracy and handle all sexual abuse cases directly.”

In other words, Tuchman was incorrect the first time when he
said that “for decades” Ratzinger “could have taken decisive
action.” He couldn’t have been in charge “for decades” if he
wasn’t  given  police  powers  until  2001  (he  became  pope  in
2005).

https://www.catholicleague.org/response-to-cnn-documentary-on-the-pope/
https://www.catholicleague.org/response-to-cnn-documentary-on-the-pope/


Nowhere in the program is there any evidence that the pope was
guilty of obstruction of justice. This is a serious charge—the
most serious made in the course of the documentary. Yet to
throw  this  out,  without  ever  producing  evidence  to
substantiate it, is malicious. It won’t cut it to say that he
was “perhaps” guilty of obstruction. CNN intentionally planted
this  seed  and  never  explicitly  addressed  the  subject  of
obstruction of justice again.

Gibson’s quip that the pope “always took the stalling tactic”
suggests the pope acted irresponsibly. Now this may play well
with  those  unfamiliar  with  the  process  of  determining
innocence or guilt, but anyone who knows better will find his
accusation flatulent at best, and unfair at worst. More than
any institution in history, the Catholic Church’s development
of canon law, which became the basis of many rights in civil
law, has long championed the rights of the accused. Why is it
that when suspected terrorists are afforded generous rights,
over a period of several years, it is generally regarded as an
example of America’s commitment to freedom, but when accused
priests are given their day in court, charges of “stalling
tactics” surface?

The program focuses on four miscreant priests. The first is
Peter  Hullermann.  In  1986,  he  was  convicted  of  sexually
abusing boys while serving in Grafing, Germany. His case is
central to the documentary because it questions the pope’s
culpability.

After Hullermann was convicted, he was transferred to Munich
for therapy. It should be noted that therapy was the preferred
method for dealing with abusers at the time, both inside and
outside the Catholic Church. Abusers were not seen, as they
are today, as offenders deserving of punitive action; rather,
they were seen as disturbed persons who could be rehabilitated
via therapy. No matter, after his transfer, Hullermann was
placed in a new parish.



The critical question is: Did Archbishop Ratzinger know that
Hullermann was a convicted molester who was moved to another
parish? We know he approved the transfer, but that’s about it.
The  Vatican  maintains  that  it  was  Ratzinger’s  deputy  who
placed Hullermann in the new parish.

Importantly, CNN makes no claim to the contrary. Moreover,
when the New York Timesbroke this story in March, the best it
could  do  in  establishing  culpability  was  to  say  that
Ratzinger’s office “was copied on a memo.” The Times also said
that Church officials said the memo was routine and “unlikely
to have landed on the archbishop’s desk.”

So if CNN has no evidence tying the pope to Hullermann, why
bother trotting out this story one more time? And why does
reporter  John  Allen  imply  that  the  pope  knew  about  the
transfer to the new parish? He has no evidence, either. Worse
is Gibson. “If Cardinal Ratzinger in Munich did not know about
Father Peter Hullermann, he should have. That’s one of the
things that an archbishop does. You always know where your
priests are.”

In the real world, no leader of any large-scale organization
can possibly know where his employees are. It’s not as though
priests, or school teachers, walk around with a GPS device
around their necks, allowing bishops and school administrators
to  track  their  every  move.  For  example,  how  many  school
superintendents know that a sexually abusing teacher in their
district has been transferred to another district? How many
heads of multinational corporations know where their employees
are and why they were transferred? We know one thing: in 1980,
there were 1,717 priests in the Munich archdiocese.

Gibson then goes for the jugular by asking, “How many other
abusive priests may have come under his jurisdiction while he
was in Munich as archbishop? We don’t know.” But we don’t need
to know. All we need to know is that Gibson has indicted the
pope by conjecture. CNN did not make the charge because it had



no data finding the pope guilty, so it simply passed the baton
to Gibson to lay the suspicion.

The case of Father Stephen Kiesle was included not to prove
guilt on the part of the pope, but to add to the suspicion
that he did not do enough.

CNN reports that Kiesle’s bishop, John Cummins, wanted him
defrocked in 1981 after he was convicted of sexually abusing
boys.  Vatican  officials,  however,  wanted  more  information;
Cardinal  Ratzinger  had   taken  over  as  the  head  of  the
Congregation for the Doctrine of the Faith a week after the
Vatican office made its ruling. Following Church norms  that
existed  at  the  time,  Ratzinger  said  he  could  not  defrock
Kiesle because no one under 40 could be laicized, and he was
in  his  thirties.  Kiesle  could  have  been  ordered  to  stand
trial, but because he was so close to turning 40 (and a trial
is not a speedy process), a decision was made to wait. On
February 13, 1987, the day before Kiesle’s 40th birthday, he
was defrocked.

What  CNN  did  not  report  is  that  Kiesle  was  removed  from
ministry following his conviction. Nor did it mention the
curious fact that in 1982, while still technically a priest,
Kiesle married the mother of a girl he had abused in 1973. But
to mention such an oddity may have shifted blame away from the
pope, thus muddying the bottom line.

Father Lawrence Murphy, who allegedly molested some 200 deaf
boys in Wisconsin in the 1950s, is covered in depth. But it
didn’t go far enough. What was omitted is startling.

Tuchman  reports  that  “Father  Murphy’s  case  would  come  to
the direct attention of Cardinal Ratzinger.” (My emphasis.)
The viewer then waits in vain for evidence that Murphy’s case
came to the direct attention of the pope. There isn’t any. We
know that Terry Kohut, who was one of Murphy’s’ victims, wrote
to  Ratzinger’s  office,  but  neither  CNN  nor  the  New  York



Times (which first reported on this story) has ever provided
evidence that Ratzinger was personally involved in this case.

Jeffrey Anderson, who has made tens of millions suing the
Catholic Church, and hates the Church with a passion, is asked
point blank by Tuchman, “Do you think Cardinal Ratzinger knew
about the case of Father Murphy?” Anderson parses his words in
textbook lawyerly fashion. “Well, we know the letters went to
his secretary, [Tarcisio] Bertone.” This is not in dispute.
But was Ratzinger directly involved? Anderson adds, “thus,
that  Ratzinger  was  directly  involved.”  So  because  Bertone
fielded the letters, thus Ratzinger was directly involved?
That Tuchman never challenged Anderson is telling.

Here is what CNN did not tell the viewer. The crimes alleged
against Murphy extend to the 1950s, yet the civil authorities
were not formally asked to investigate until the mid-1970s;
following a probe, the police dropped the case. Fast-forward
to 1996, the first time the Vatican is notified. The Vatican
decides to ignore the fact that the statute of limitations has
expired  and  orders  a  trial.  Melodramatically,  CNN
characterizes the internal inquiry a “secret church trial,” as
if  internal  probes  at  CNN  for  employee  wrongdoing  are
televised.

CNN, like the New York Times before it, never bothered to
interview the one person who may have known about Ratzinger’s
knowledge of the case, Father Thomas Brundage. He was the
Judicial Vicar, the one who presided over the case between
1996-1998. When asked this year about Ratzinger’s role, he
said, “At no time in the case, at meetings that I had at the
Vatican, in Washington, D.C. and in Milwaukee, was Cardinal
Ratzinger’s name ever mentioned.” Brundage added that he was
“shocked” when the media tried to tie Ratzinger to the Murphy
case.

In CNN’s eyes, if there was one hero in this case, it was the
Archbishop of Milwaukee at the time, Rembert Weakland. It



credits him writing to Ratzinger in 1996 asking how to proceed
against Murphy, noting that Weakland acceded to the Vatican’s
request  to  stop  the  trial,  knowing  the  priest  was  dying;
Murphy died two days later. But there is much the viewer does
not learn.

Weakland was anything but a hero in dealing with sexual abuse.
In 1984, he branded as “libelous” those who reported cases of
priestly sexual abuse, and was rebuked by a judge for doing
so. In 1994, he accused those who reported such cases as
“squealing.” Moreover, he had to resign when his lover, a 53-
year-old man, revealed that Weakland paid him $450,000 to
settle  a  sexual  assault  lawsuit  (Weakland  fleeced  church
coffers to pay the bill).

With regard to the Murphy case, Weakland is again anything but
a hero. Last spring, in a section called “Documents Trail”
posted on the website of the New York Times (alongside an
article  by  Times  reporter  Laurie  Goodstein)  there  is  a
revealing  letter  from  the  Coadjutor  Bishop  of  Superior,
Wisconsin, Raphael M. Fliss, to the Vicar for Personnel of the
Archdiocese of Milwaukee, Father Joseph A. Janicki. Bishop
Fliss  says,  “In  a  recent  conversation  with  Archbishop
Weakland, I was left with the impression that it would not be
advisable at this time to invite Father Murphy to work among
the deaf.” The letter was dated July 9, 1980. So why did it
take  16  years  for  Weakland  to  contact  the  Vatican  about
Murphy? CNN does not say.

The last case involves Father Alvin Campbell, an Illinois
priest who pleaded guilty to sexual abuse of boys in 1985.
Bishop Daniel Ryan visited Campbell in prison, asking him to
leave  the  priesthood.  After  Campbell  refused,  Ryan  asked
Cardinal  Ratzinger  to  defrock  him.  CNN  reports  that  the
request was refused because it did not come from Campbell.

This sounds strange, but there is more to the story. Bishop
Ryan wanted Campbell defrocked quickly because he wanted to



spare  the  victims  a  trial.  This  is  understandable  at  one
level, but there is still the matter of  civil liberties: the
accused are entitled to their day in court. What CNN omitted
from its coverage was that Bishop Ryan had the authority to
remove Campbell from ministry, or go forward with the trial,
recommending defrocking. He elected not to do so.

As CNN acknowledges, Ratzinger learned from the Campbell case
and pressed Pope John Paul II to make serious changes in the
way these cases were handled. “And from 2001 forward,” says
Allen, “the Congregation for the Doctrine of the Faith became
the beachhead for the Vatican for an aggressive response to
the crisis.” True enough. And 2001 was the year that Pope John
Paul II charged Cardinal Ratzinger with overseeing this issue.
It  is  not  by  accident  that  these  changes  occurred  on
Ratzinger’s  watch:  he  made  them  happen.

Finally,  there  is  the  matter  of  Father  Thomas  Reese,  the
editor of America magazine, who was forced to resign. CNN
frames  his  ouster  this  way:  “His  crime?  Publishing  a
magazine.” But as CNN likes to say, it’s a “more complicated
story.” In actual fact, Father Reese was accused of publishing
a series of articles challenging the settled teachings of the
Catholic  Church.  He  says  he  tried  to  “encourage  a
conversation,  a  dialogue,  a  debate  in  the  magazine  about
issues  facing  the  church.”  The  issues  he  focused  on  were
abortion and gay marriage.

Tuchman uses the Father Reese case to conclude, “Cardinal
Ratzinger was passionate about stamping out dissent. But there
was  never  any  public  indication  he  was  passionate  about
getting  rid  of  pedophile  priests.”  This,  along  with  the
suggestion that the pope was guilty of obstruction of justice,
marks the lowest point in the documentary.

If it wasn’t passion that provoked the pope to speak of the
“filth”  within  the  Church—he  did  so  right  before  being
elected—what was it? A cerebral exercise? And what was it that



triggered him to reopen the case of Father Marcial Maciel, the
founder of the Legionaries of Christ, and then seek to reform
the Legionaries? Was it boredom?

Tuchman opines that “Vatican experts say Ratzinger silenced,
censored or otherwise punished dozens of theologians during
his reign at CDF.” The charge is risible on the face of it:
there is infinitely more tolerance for dissent in the Catholic
Church  than  exists  in  the  typical  American  college  or
university.

Besides a stint in the Air Force, and a year at The Heritage
Foundation, I have spent my entire life teaching in a Catholic
school or college, or serving as president of the Catholic
League, and I can say without reservation that the attempts to
silence speech that challenges the prevailing wisdom are more
frequently  employed  in  the  academy  than  in  the  Catholic
Church.

From top to bottom, what CNN did was the televised version of
what the New York Times did in print form earlier in the year.
The goal was to tarnish the image of Pope Benedict XVI, making
him out to be a co-conspirator in the scandal. Though it came
up  empty  handed  with  proof  of  his  culpability,  there  was
enough innuendo to convict Snow White.

The timeline of the scandal, it needs to be said, was from the
mid-1960s  to  the  mid-1980s.  Ironically,  those  within  the
Catholic Church who pushed for “progressive” reforms, e.g.,
making the case for more relaxed sexual strictures in the
seminaries,  and  who  then  recommended  therapy  to  treat
molesters—most  of  whom  were  homosexuals—are  the  very  ones
today pointing fingers at the pope for the scandal. That’s the
real scandal, though it is not likely to be covered by CNN.

 


