NEW YORK TIMES TELLS IRISH
HORROR TALES

Catholic League president Bill Donohue comments on two stories
in the New York Times that malign the Catholic Church 1in
Ireland:

Newspapers are supposed to report news, but when they
don’t—when they recycle old news—it calls into question the
motive. That'’s what the New York Times did recently.

On January 14 and January 16, it ran two “news” stories
besmirching the Catholic Church in Ireland: neither broke any
new ground and both misreported the facts.

The January 16 story by Ed 0’Loughlin reports on discussions
in Ireland on what to do about the Magdalene Laundry on
Gloucester Street, the last of its genre; these were homes and
workplaces for homeless and dispossessed women. “Poor
nutrition and hygiene, cold and damp lodging and little or no
medical supervision were the norm.”

That is not true. Proof? All one has to do is read the
McAleese Report, issued in 2013. It is the most comprehensive
collection of data ever obtained on the Magdalene Laundries,
complete with statistical analysis. It totally demolishes the
myths about the horrid conditions that the nuns subjected the
women to, including stories of torture.

Did O0'Loughlin even bother to read this government report? He
certainly could not have written such dribble if he read the
comments made by Dr. Michael Coughlan, Dr. John Ryan, Dr.
Donal Kelly, Dr. Harry Comber, and Dr. Malachy Coleman. They
unanimously dispute the horror tales.

What unites the 0’Loughlin article with the January 14 story
by Dan Barry is their misreporting of what really happened in


https://www.catholicleague.org/new-york-times-tells-irish-horror-tales/
https://www.catholicleague.org/new-york-times-tells-irish-horror-tales/

the Mother and Baby Home in Tuam, near Galway.

“A few years ago,” Barry writes, “an amateur historian shook
Ireland to its core with a ghastly allegation: Hundreds of
bodies of young children appeared to have been buried in an
abandoned septic tank by Catholic nuns who for decades had
managed a home for unwed mothers and their offspring in the
County Galway town of Tuam.” (My italics.)

The “amateur historian” 1is Catherine Corless. Barry says that
“she wrote an article in the local journal in 2012 that
strongly suggested that the remains of hundreds of children,
all born to unwed mothers and all baptized in the Catholic
faith, had not been buried in consecrated ground, but in parts
of a disused septic system dating to when the home was a 19th-
century workhouse.” (My emphasis.) He further notes that the
“suspicions were confirmed in March by forensic
investigators,” commissioned by the government.

Similarly, O0'Loughlin refers to Corless as a “dogged local
historian” who made headline news when “she published
evidence” that nearly 800 children had died in the Tuam home,
and that the remains of “some” were found in the septic tank.
(My emphasis again.)

As I have noted several times before (see the Catholic League
website), the “mass grave” story, as it is called, is a hoax,
a cruel myth promoted by those whose agenda it is to smear the
Catholic Church.

Barry notes the bodies “appeared to have been buried” in a
septic tank. Appeared? Either they were or they weren’t.
Alternatively, he says that in her 2012 article, Corless
“strongly suggested” this was true. A suggestion, strong or
weak, 1s not a substitute for an empirical finding. 0’'Loughlin
ups the ante even further claiming that Corless found
“evidence” to support her claims.

Have Barry and O0’Loughlin read the 2012 article by Corless?



Apparently not. I have. In her piece titled “The Home,” which
was published in the Journal of the 0ld Tuam Society, Corless
made no mention of any “mass grave.” If anything, she offered
evidence that contradicts what she later claimed.

Here is what Corless said: “A few local boys [in 1975] came
upon a sort of crypt in the ground, and on peering in they saw
several small skulls.” She mentioned there was a “little
graveyard.” That is not the makings of a mass grave.

The primary source for her “mass grave” thesis 1is Barry
Sweeney. When he was 10, he and a friend stumbled on a hole
with skeletons in it. In 2014, he was asked by the Irish Times
to comment on Corless’ claim that there are “800 skeletons
down that hole.” He said, “Nothing like that.” How many?
“About 20,” he said. He later told the New York Times there
were “maybe 15 to 20 small skeletons.” It would behoove Barry
and 0'Loughlin to read the New York Times more carefully.

Corless herself admitted in 2014 that she learned from local
residents that the Tuam graveyard outside the Home was dotted
with “tiny markers there.” There were “bits of stones left to
indicate graves.” Those “tiny markers” suggest this was a
cillin graveyard, or a graveyard for children. A “mass grave”
is not dotted with “tiny markers” or “bits of stones.” Yet
Corless has been able to get away with these contradictory
explanations.

In a 2014 news story by Douglas Dalby of the New York Times,
he says of Corless’ account that she “surmised that the
children’'s bodies were interred in a septic tank behind the
home.” (My italic.) His verb 1is accurate. To surmise 1is to
guess—it is proof of nothing.

It also doesn’t help the cause of Barry and 0’Loughlin-and it
is a cause that they have embarked upon-for Barry to write
that Corless’ “suspicions were confirmed in March by forensic
investigators.” Wrong. March 1is when Katherine Zappone,



Minister for Children and Youth Affairs, released her Interim
Report on this subject. Nowhere in the report does she use the
term “mass grave,” or imply anything like it.

Finally, there is the matter of Catherine Corless. She 1is
neither an “amateur historian” nor a “local historian.” She is
not a historian-local, regional, or national. She doesn’t even
have an undergraduate degree. She is a typist.

What the New York Times has published 1is pure propaganda,
designed to feed the worst impression about the Catholic
Church in Ireland. There is no other plausible interpretation.

Contact: nytnews@nytimes.com



mailto:nytnews@nytimes.com

