
NEW YORK TIMES’ FLAWED REPORT
ON IRISH HOMES
In a recent New York Times piece, “The Lost Children of Tuam,”
about an Irish Mother and Baby Home, reporter Dan Barry tries
desperately  to  affirm  the  unsubstantiated  claims  made  by
Catherine Corless, a secretary with no academic or research
credentials, about the Mother and Baby Home in Tuam, Ireland.
He fails. His account is more anecdotal than anything else,
breaking no new ground.

Barry has not unearthed one iota of evidence to dispute the
charge that we have repeatedly made: There never was a mass
grave containing the remains of nearly 800 children. It is a
hoax.  Perpetrated  by  Corless,  the  Irish  media,  and  the
American media—especially Irish Central—Barry has now added
his name to this discredited list.

In fairness to Barry, he does not take the fatal leap that
Niall O’Dowd of Irish Central has. Barry writes of “the deaths
of nearly 800 ‘illegitimate’ children at the since-demolished
Mother and Baby Home in Tuam, County Galway, from 1925 to
1961.” Notice he says nothing about a “mass grave.”

Thus does Barry depart from O’Dowd’s false accusations. To be
specific, Irish Central ran a bogus article earlier this year,
“Tuam Mass Infant Grave is Confirmed, Now What Are We Going to
Do?”  In  fact,  no  mass  grave  was  ever  confirmed.  Even  a
government report never confirmed the existence of a mass
grave. Does this not count for anything?

Bill Donohue repeats his challenge to O’Dowd: Where are the
pictures?  Where  are  the  pictures  of  the  bodies  of  800
children? Irish Central has a moral obligation to provide
pictures of the bodies found in an unmarked grave.

Barry may not have taken O’Dowd’s bait, but he is guilty of

https://www.catholicleague.org/new-york-times-flawed-report-on-irish-homes-2/
https://www.catholicleague.org/new-york-times-flawed-report-on-irish-homes-2/


saying that Corless has exposed “this property’s appalling
truths.” So what are those truths? Anecdotal musings are not a
substitute  for  evidence.  Moreover,  the  more  serious  the
charge, the more credible the evidence must be.

The  closest  Barry  comes  to  providing  evidence  is  his
discussion of Mary Moriarty, a woman who called Corless about
her story.

Moriarty said that in 1975, when she was a young married
mother living in subsidized housing on the grounds of the
former  Mother  and  Baby  Home,  she  and  several  neighbors
encountered a young boy running around with a skull on a
stick. He told them there were many more, and they followed
him to the site. When they got there, Moriarty said the ground
under her gave way, and she fell into a cave or tunnel.

Barry writes, “As far as she could see were little bundles
stacked one on top of another, like packets in a grocery, each
about the size of a large soda bottle and wrapped tight in
graying cloth.” What were in those bundles? Barry does not say
because Moriarty never bothered to find out.

Moriarty then reached out to Julia Carver Devaney, who once
lived in the Mother and Baby Home, and later worked there.
Speaking about the same site, she said, “Ah, yeah, that’s
where the little babies is. Many a little one I carried out in
the nighttime.”

Did Moriarty contact the authorities? No. Did she ask anyone
to investigate? No. She offered her story in 2014, almost 40
years  after  her  alleged  findings.  Barry  never  bothers  to
question  why,  or  to  question  those  who  worked  alongside
Moriarty to validate her story.

As it turns out, 1975 was the same year when Barry Sweeney,
and a friend of his, stumbled on a hole on the grounds of the
Mother and Baby Home and found skeletons. In 2014, he was
asked by the Irish Times to comment on Corless’ claim that



there are “800 skeletons down that hole.”

Sweeney said, “Nothing like that.” How many were there? “About
20.” He later told a reporter for the New York Times there
were “maybe 15 to 20 small skeletons.” This eyewitness account
contradicts  the  Corless  story,  yet  is  apparently  of  no
interest to Barry.

When  the  Corless  account  made  a  media  splash  in  2014,
Ireland’s Minister for Education, Ruairi Quinn, said her story
was “simply not true.” The local police said at that time that
“there  is  no  confirmation  from  any  source  that  there  are
between 750 and 800 bodies present.” (Donohue’s italics.)

Why didn’t Barry mention any of this? Why is he so willing to
give the benefit of the doubt to the unsubstantiated claims
made by a local secretary? Why did he not question Corless
about how her story continued to evolve, in a more dramatic
fashion, as she became a media sensation? Donohue has written
about this before and is awaiting someone to answer him.

The willingness to believe the worst about the Catholic Church
in Ireland is what Irish Central is known for—it loves the
Irish, but is not exactly friendly to the Church. The New York
Times, which has shown it is capable of rendering an honest
account of this issue, should know better than to get ensnared
in this trap.

The Irish are gifted storytellers. But there is a difference
between telling stories and providing empirical evidence about
a serious issue.


