
NEW YORK TIMES FANS DISSENT
A few years ago, Fr. Roy Bourgeois decided to break with the
Catholic Church’s teachings on ordination and “ordained” a
woman in an illicit ceremony. He was given three years to
recant,  but  he  refused,  and  was  recently  threatened  with
excommunication.

He has been considered a hero to Church critics, especially
the New York Times, which recently ran a positive article
about him. Had he been a reporter who decided to break with
the Times’ editorial position on abortion—putting a positive
spin  on  pro-life  leaders,  while  casting  aspersions  on
abortion-rights  advocates—he  would  not  have  lasted  three
weeks.

Other than the Times, not a single newspaper in the U.S.
carried a story on Fr. Bourgeois that day. Indeed, in the
three months prior, there were only two other stories on the
renegade priest, and one of them was a front-page story in the
Times  a  week  earlier.  It’s  the  way  the  paper  spun  the
story—fanning  dissent—that  counted  most.

The story referred to Call to Action as “an organization for
reform-minded Catholics.” It would have been more accurate to
say it is an organization of senior citizens, many of whom are
ex-priests and nuns, who are so out of touch with the Church
that some bishops have excommunicated its members. In 1990, it
took out an ad in the Times calling for all the familiar
reforms,  pledging  to  garner  100,000  signatures.  After  18
months, it wound up with 21,000.

By contrast, the story branded Opus Dei as an “ultra-orthodox
group.”  Looks  like  the  reporter,  Dirk  Johnson,  has  been
reading too much of Dan Brown lately.

One of Call to Action’s leaders, Bob Heineman, wanted to know
whether the Church is the hierarchy, or the people. Either way

https://www.catholicleague.org/new-york-times-fans-dissent-2/


he loses: the rank-and-file support the hierarchy, not Call to
Action.


