
NEW YORK TIMES ERRS IN ABUSE
STORY
Catholic League president Bill Donohue comments on a story in
today’s New York Times about priestly sexual abuse:
 
Laurie Goodstein is wrong to say that in the 37 cases of
priests indicted by a grand jury in Philadelphia, none was
brought to the attention of the review board.
 
Ana  Maria  Catanzaro,  a  member  of  the  Philadelphia  review
board,  said  that  her  panel  reviewed  ten  of  the  cases.
Moreover, subsequent to the grand jury report, all 37 cases
were  reviewed  by  a  former  Philadelphia  Assistant  District
Attorney, Gina Maisto Smith, with the aid of her team, and a
forensic psychiatrist. Here is the breakdown of what happened:
 
•  Three  priests  were  placed  on  administrative  leave  in
February and ordered to refrain from public ministry pending
the results of a second review.
 
• In March, 21 additional priests were suspended. According to
Pennsylvania  psychiatrist  Dr.  Richard  Fitzgibbons,  and  Dr.
Peter Kleponis, both of whom have dealt directly with this
issue, “the majority of the 21 priests identified for further
evaluations of accusations made against them previously went
through such an intensive process in the past conducted by
competent professionals without any new charges being filed
against them. The result of the investigation was that the
charges  were  not  substantiated  against  many  of  those  21
priests.”
 
• Five others would have been subject to administrative leave
but one was already on leave; two are incapacitated and not in
active ministry; and two no longer serve in the archdiocese
(they are members of a religious order).
 
• Of the eight remaining priests, the initial examination
found that no further investigation was warranted.

https://www.catholicleague.org/new-york-times-errs-in-abuse-story/
https://www.catholicleague.org/new-york-times-errs-in-abuse-story/


 
Furthermore, not all of these allegations involve sexual abuse
(which  Goodstein  acknowledges);  many  involve  “boundary
issues.”  We  will  ask  the  New  York  Times  to  correct  this
story. 
 


