
IRELAND’S SHIFTY “MASS GRAVE”
AUTHOR
 The pushback against false accusations made about priests and
nuns in Ireland has begun, but to really have an effect, those
who  have  made  sensationalistic  charges  must  be  held
accountable. This would certainly include Catherine Corless,
the Galway typist behind the “mass grave” hoax. She needs to
explain herself. Just consider three inconsistent comments she
made in June 2014.

On June 1, 2014, Irish Central ran a news story by Cahir
O’Doherty, “Galway Historian Reveals Truth Behind 800 Orphans
in Mass Grave.” Corless is quoted about her discovery saying,
“There’s nothing on the ground there to mark the grave [in
Tuam, outside the Mother and Baby Home], there’s nothing to
say it’s a massive children’s graveyard. It’s laid abandoned
like that since it was closed in 1961.”

On  June  13,  2014,  the  Guardian  published  a  story  that
conflicts  with  the  Irish  Central  account.  Gone  is  the
certainty  about  “800  Orphans  in  [a]  Mass  Grave.”  Amelia
Gentleman’s interview with Corless reveals much speculation.
We learn, for example, that Corless “suggested that many of
the bodies may have been put in a disused septic tank.” She
suggested that many of the bodies may have been put there. Why
the tentativeness? That’s not what she told O’Doherty.

Gentleman’s story offers more unresolved issues. “The facts of
the case remain uncertain.” This is accurate, which calls into
question  Corless’  cocksure  comments  about  a  “mass  grave.”
Also,  the  reporter  says,  “Corless’s  theory  is  untested.”
Precisely. It was never more than a theory.

There’s  more.  Gentleman  says  that  only  an  excavation  can
settle this issue, because “no one knows if this really is

https://www.catholicleague.org/irelands-shifty-mass-grave-author-2/
https://www.catholicleague.org/irelands-shifty-mass-grave-author-2/


where the bodies lie.” So true. So why are Corless and Irish
Central so sure they are right?

“The scale of the belated outcry probably has something to do
with the way her research was reported,” Gentleman writes,
“with  much  coverage  glossing  over  the  uncertainty  and
presenting  the  796-bodies-in-a-septic-tank  theory  as  proven
fact,  which  Corless  never  claimed.”  Corless  is  quoted  as
saying, “I can’t prove it.”

Then why did she tell Irish Central, and many other media
outlets, a different story? As recently as March 4, 2017,
Irish  Central  wrote  a  story  based  on  her  research  that
contradicts what Corless told Gentleman. The headline read,
“Tuam Mass Infant Grave Confirmed.” The government report on
this subject (it appeared March 3rd) did not even mention
anything about a “mass grave,” so what was the basis of this
accusation? On March 8, an Irish Central story said, “Just
last  week  800  babies  were  found  buried,  abandoned  in  an
unmarked grave in Tuam.”

Neither Corless nor Irish Central has ever offered proof of
this remarkable claim. Where are the pictures?

The third story from June 2014 that raises more questions
about Corless’ shifting account was a YouTube interview that
was posted on June 26 of that year. She said she was told by
locals from Tuam that before the Home was demolished in the
1970s, there was a graveyard outside the Home, one with “tiny
markers there.” There were “bits of stones left to indicate
graves.”  The  area  subsequently  evolved  into  “an  absolute
wilderness.”

Those “tiny markers” suggest there was a cillin graveyard
there—a graveyard for children. If that is the case, then
there is no “mass grave.” More important, why did Corless on
June 1 tell Irish Central that “there’s nothing in the ground
there to mark the grave”?



Corless has been allowed to get away with her inconsistent
renderings precisely because her most damning yarn about a
“mass grave” is music to the ears of Catholic bashers. Her
story only feeds more Catholic bashing. It’s time Corless was
asked to explain herself.


