
DAILY NEWS ACTS RESPONSIBLY
Recently, the New York Post and the Jewish Forward reported on
an  Orthodox  yeshiva  in  Brooklyn  that  agreed  to  pay  $2.1
million in a child sexual abuse settlement. The case involved
Rabbi  Joel  Kolko,  a  senior  rabbi,  who  was  charged  with
molesting two boys at the Jewish day school. This was not the
first time that charges had been made against this rabbi—they
have been going on for 25 years.

Rabbi Kolko is quite unlike most of the priests accused of
abusing minors. In the case of priests, almost all of the
abusers were homosexuals: 81 percent of the victims were male
and 78 percent were postpubescent. In the case of Rabbi Kolko,
he started molesting the boys when they were six-years-old. He
is a true pedophile.

The other two New York newspapers, the Daily News and the New
York Times, are both known for their fixation on priestly
sexual abuse, and for their hard-hitting editorials on this
subject. Indeed, just the previous month, the Daily News had
run a story on a Bronx priest accused of molesting a 15-year-
old boy 30 years ago. The month before that, the New York
Times ran a story about a teenage boy at Fordham Prep who was
allegedly abused by a lay teacher 32 years ago.

Yet at first, neither newspaper reported on the Rabbi Kolko
story,  in  which  millions  of  dollars  were  paid  out  in  a
settlement—in 2016—in a case involving a pedophile rabbi. We
took them both to task.

The  following  day,  however,  the  Daily  News  offered  a
responsible  rejoinder.  It  conceded  that  it  “blew  it,”
explaining that it “sometimes misses stories.” Fair enough. It
then  contended  that  it  covers  the  sexual  abuse  of  minors
whenever  and  wherever  it  occurs.  It  also  defended  itself
against charges of anti-Catholicism, providing some examples

https://www.catholicleague.org/daily-news-acts-responsibly-2/


of its fairness.

Unlike the Daily News, the New York Times has not explained
why it did not cover the story about Rabbi Kolko. While we
believe that the absence of a story in the Daily News was
indeed an error, we do not believe that the Times erred.

The reasoned response by the Daily News was much appreciated,
and we let them know it.


