BIAS AND BIGOTRY AT THE BBC
PART II

In her report on the BBC’'s response to Jimmy Savile, Dame
Janet Smith contended that no one at the top of the BBC ever
heard about Savile'’s decades-long history of rape, though much
of it occurred on the BBC's premises. If we are to accept her
conclusion, then why should we believe that the pope knew
about molesting priests half-way around the world? After all,
the BBC is tiny compared to the Vatican.

BBC senior management oversee approximately 23,000 workers;
the pope oversees more than 5,000 bishops, 416,000 priests,
40,000 deacons, 54,500 non-ordained male religious; 683,000
female religious; and 117,000 seminarians. They work in 3,000
dioceses serving 1.27 billion members in 220,000 parishes in
every part of the globe.

The BBC has produced several reports and documentaries on
priestly sexual abuse, holding Pope John Paul II and Pope
Benedict XVI culpable for what happened. The evidence, as we
shall see, is speculative at best and non-existent at worst.

“Suing the Pope” was a 2002 documentary about Colm O’Gorman.
He says he was raped by a priest when he was 14 and that it
lasted for a few years. He told no one about it until 1995,
when he was 29. Did “the Church” ignore his story? Not at all.
The accused priest was arrested that same year; he committed
suicide four years later. An admission of negligence and
payment for damages was forthcoming, but 0’Gorman wasn’t
satisfied: he sued the bishop, the Papal Nuncio, and Pope John
Paul II. Obviously, O0’'Gorman got nowhere, but that he would
even try to pin this on the pope speaks volumes about his
agenda.

The BBC documentary was not simply about 0’Gorman—he was hired


https://www.catholicleague.org/bias-and-bigotry-at-the-bbc-part-ii/
https://www.catholicleague.org/bias-and-bigotry-at-the-bbc-part-ii/

to produce it. Of course, none of Savile’s many victims would
ever be given the chance to produce a BBC documentary
detailing what happened to them.

The BBC was so happy with 0'Gorman’s self-documentary that he
was assigned another project, the result of which was the 2006
documentary, “Sex Crimes and the Vatican.” It was a hit job on
Pope Benedict XVI, as well as on the Vatican as a whole. This
was followed in 2010 by another Panorama program, “What the
Pope Knew”; it also smeared Benedict (0’Gorman was not
involved in this one).

As will become evident, much of the information in both
documentaries was either misleading or bogus.

“Sex Crimes and the Vatican” contended that in 2001, Cardinal
Joseph Ratzinger, head of the Congregation of the Doctrine of
the Faith (he became Pope Benedict XVI in 2005), issued a
“secret Vatican edict” ordering bishops around the world to
put the interests of the Church ahead of the welfare of the
victims of priestly sexual abuse. According to the BBC
documentary, bishops were expected to encourage victims to
keep quiet. The 2001 report was said to be an updated version
of the 1962 document, “Crimen Sollicitationis” (the Crime of
Solicitation).

I read these documents, wrote about them, and discussed them
on television. What the BBC, and others, said about them is a
total falsehood (CBS was the worst in the U.S.). They
manifestly do not reveal an attempt by the Vatican to put the
interests of the Church above the interests of victims, nor do
they represent an attempt to silence anyone. No wonder so many
bishops in the U.K. reacted so strongly against the
documentary’'s lies. The distortions are many.

First, the 1962 document did not apply to sexual misconduct—-it
applied only to sexual solicitation. Second, the only venue
that was addressed was the confessional. Third, because the



policy was specifically aimed at protecting the secrecy of the
confessional, it called for an ecclesiastical response: civil
authorities were not to be notified because it involved a
sacrament of the Catholic Church, not a crime of the state.

Fourth, if a priest were found guilty, he could be thrown out
of the priesthood. Fifth, if the penitent were to tell someone
what happened (perhaps another priest), he or she had 30 days
to report the incident to the bishop or face excommunication.
If anything, this proves how serious the Vatican was about an
offense—it threatened to punish the penitent for not turning
in the gquilty priest. Sixth, the 1962 document was superseded
by the 1983 Code of Canon Law and the norms established in
2001 for dealing with serious crimes involving the sacraments.

In March 2010, the BBC ran a story, “Pope Accused of Failing
to Act on Sex Abuse Case.” Taking the side of the accusers,
the BBC blamed Cardinal Ratzinger for ignoring pleas by the
victims of Milwaukee priest Fr. Lawrence Murphy. No one doubts
that Murphy was wicked: he abused as many as 200 deaf boys
extending back to the 1950s. What can be contested-indeed
refuted—is the charge that Ratzinger bore some of the blame.

Though Murphy’s crimes took place in the 1950s, none of the
victims’' families contacted the civil authorities until the
mid-1970s. After a police investigation, the case was dropped.
Fast forward to 1996-that was the first time the Vatican
learned of the case. Cardinal Ratzinger, who was in charge of
the office that was contacted, could have simply dropped the
case given that the statute of limitations had expired. But he
didn’t: he ordered an investigation. While the inquiry was
proceeding, Murphy died.

“What the Pope Knew” was a two-part story that aired in
September 2010, just days before Pope Benedict XVI arrived 1in
England. The documentary tried to tag him with
irresponsibility for his handling of cases in the U.S. and
Germany. Professed enemies of the Church in the U.S., such as



Minnesota lawyer Jeffrey Anderson, were interviewed; they were
allowed to make the most sweeping and unsupportable comments
imaginable, without being challenged. The show focused on two
priests: Fr. Stephen Kiesle of California, and Germany’s Fr.
Peter Hullermann.

In 1978, Fr. Kiesle was convicted of sexually abusing two boys
and was suspended by his local church. His superior, Bishop
John Cummins, wanted him defrocked in 1981, but the Vatican
wanted more information. Cardinal Ratzinger had taken over the
office in charge of these matters only a week before the
Vatican made 1its ruling. Following Church norms at the
time—the BBC makes this sound conspiratorial—-Ratzinger said he
could not defrock Kiesle because no one under 40 could be
laicized, and the priest was in his thirties. Kiesle could
have been ordered to stand trial, but because he was so close
to 40, a decision was made to wait. On February 13, 1987, the
day before Kiesle’'s 40th birthday, he was defrocked.

It is important to note that Kiesle was removed from ministry
following his conviction, and that in 1982, while still
technically a priest, Kiesle married the mother of a girl he
had abused in 1973. But to mention this fact would be to shift
blame away from the pope, and that is not something that would
fit with the BBC’'s narrative.

The BBC also criticized Cardinal Ratzinger’s handling of Fr.
Peter Hullermann, a priest who was convicted of sexually
abusing boys while serving in Grafting, Germany. After his
conviction, he was transferred to Munich for therapy. At the
time, therapy was the preferred method for dealing with
abusers; this was true everywhere in the Western world. Once
the therapy sessions ended, and Hullermann was certified as
good to go, he was placed in a new parish.

How much did Archbishop Ratzinger know about Hullermann’s
case? It was his deputy who placed Hullermann in the new
parish and who knew of the details of his case. From accounts



published by the New York Times, we know that Ratzinger’s
office “was copied on a memo” about the transfer. But we also
know from Church officials that sending memos was routine, and
that they were “unlikely to have landed on the archbishop’s
desk.”

Conclusion

If there is one BBC official who figures prominently in both
the Savile case and the BBC’s documentaries on the Catholic
Church, it is Mark Thompson. He was Director General from
2004-2012, and he claims he never heard about Savile’s record
of abuse while working there. He was also in charge of the BBC
when it aired stories alleging that the hierarchy of the
Catholic Church knew about abusive priests all over the world.
He left his top post at the BBC in 2012 for another top post:
he became president of the New York Times Company.

Regrettably, Dame Janet Smith rarely mentions Thompson in her
lengthy report. But she does quote him as saying, on the day
Savile died, October 29, 2011, “we shall miss him greatly.”
Both men worked at the BBC for decades, but all Thompson knew
about him, he says, is that he was a great entertainer.

If Thompson didn’t know about Savile’'s sordid past when he
died, which is implausible, he certainly knew before the end
of the year. He conceded that he was told at the 2011
Christmas party that the BBC decided not to run the
“Newsnight” exposé on him. He didn’t have much choice: BBC
reporter Caroline Hawley bared the truth. In addition,
Thompson was given many daily news clips about Savile, but he
says he never read any of them.

On October 10, 2012, the chairman of the BBC Trust, Lord Chris
Patten, spoke about the role that BBC officials, including
Thompson, played in the decision to stop the BBC report on
Savile. He said they “all knew there was an investigation and
did not intervene to stop it.” But then something strange



happened: Lord Patten’s office subsequently put out a
statement saying that he “misspoke.” Tory MP Sir Roger Gale
responded by saying that Lord Patten must go.

Even if we grant Thompson the benefit of the doubt on these
matters, he did one thing before he left the BBC for his New
York Times job that cannot be ignored. Thompson authorized his
lawyers to write a letter to The Sunday Times in London
threatening to sue if they decided to publish a detailed
article about Savile. Unavoidably, the letter summarized the
accusations against him, thus undercutting Thompson’s claim
that he never even heard about Savile’s sex crimes while he
was at the BBC.

So what did Thompson say when questioned about this? He said
he never read the letter—the same letter whose content he
authorized! Thompson then refused any further interviews, even
turning down the New York Times. To top things off, his
personal advisor said of the letter, “It’s not clear if he was
shown it, but he doesn’t remember reading it.”

Lying. Covering up. Isn’t this what the BBC accuses the
Vatican of doing? To be sure, high-ranking clergy in some
dioceses did lie and cover up, but to believe that Thompson
and other senior BBC officials didn’'t know about Jimmy Savile,
but the pope and his staff knew about abusing priests half-way
around the world, is too much to swallow.

The BBC got off easy with Smith’s report; conversely, the
BBC's treatment of the Church was unfair.



