
AP’S “MASS GRAVE” RETRACTION
On June 23, the Associated Press issued its second retraction
on the “mass grave” hoax. Below is an excerpt.

Revelations this month that nuns had buried nearly 800 infants
and young children in unmarked graves at an Irish orphanage
during the last century caused stark headlines and stirred
strong  emotions  and  calls  for  investigation.  Since  then,
however, a more sober picture has emerged that exposes how
many of those headlines were wrong.

The case of the Tuam “mother and baby home” offers a study in
how exaggeration can multiply in the news media, embellishing
occurrences that should have been gripping enough on their
own.

The key fact is that a researcher, Catherine Corless, spent
years seeking records of all the children who died in the
orphanage in County Galway during its years of operation from
1925 to 1961. She found 797 death records – and only one
record that one of the youngsters had been buried alongside
relatives in a Catholic cemetery.

The rest, Corless surmised, were likely interred in unmarked
graves on the orphanage grounds, including in a disused septic
tank.

The  reports  of  unmarked  graves  shouldn’t  have  come  as  a
surprise to the Irish public, who for decades have known that
some of the 10 defunct “mother and baby homes,” which chiefly
housed the children of unwed mothers, held grave sites filled
with forgotten dead.

The religious orders’ use of unmarked graves reflected the
crippling poverty of the time, the infancy of most of the
victims, and the lack of plots in cemeteries corresponding to
the children’s fractured families.

https://www.catholicleague.org/aps-mass-grave-retraction/


Until recent weeks, nobody had put a precise number on the
fatalities at Tuam. Corless spent months – and more than 3,000
euros ($4,000) of her own money – buying copies of death
certificates and organizing them.

Her list of the dead shows that nearly 80 percent were younger
than 1; two died within 10 minutes of birth and never received
first names. Ninety-one died in the 1920s, 247 in the 1930s,
388 in the 1940s, 70 in the 1950s, and one more child in 1960.
The  most  common  causes  were  flu,  measles,  pneumonia,
tuberculosis and whooping cough. Contrary to the allegations
of widespread starvation highlighted in some reports, only 18
children were recorded as suffering from severe malnutrition.

While  publicly  available  records  are  incomplete,  sporadic
inspection reports indicate that the orphanage’s population
exceeded 250 throughout the worst years of child mortality,
when  overcrowding  would  have  encouraged  the  spread  of
infection.

When Corless published her findings on a Facebook campaign
page, and Irish media noticed, she speculated to reporters
that the resting place of most, if not all, could be inside a
disused septic tank on the site. By the time Irish and British
tabloids went to print in early June, that speculation had
become a certainty, the word “disused” had disappeared, and
U.S. newspapers picked up the report, inserting more errors,
including one that claimed the researcher had found all 796
remains in a septic tank.

The Associated Press was among the media organizations that
covered Corless and her findings, repeating incorrect Irish
news reports that suggested the babies who died had never been
baptized and that Catholic Church teaching guided priests not
to  baptize  the  babies  of  unwed  mothers  or  give  to  them
Christian burials.

The reports of denial of baptism later were contradicted by



the Tuam Archdiocese, which found a registry showing that the
home had baptized more than 2,000 babies. The AP issued a
corrective story on Friday after discovering its errors.

Brendan O’Neill, editor of the London-based online magazine
Spiked, said journalists worldwide “got a whiff of Corless’s
findings and turned them into the stuff of nightmares.” He
noted that several top newspapers in the United States stated
that 800 baby skeletons had been found in a septic tank, and
that commentators fueled by a “Twitter mob” mentality compared
the deaths to Nazi-era genocide.

The Irish Times in Dublin interviewed Corless about why she
thought  the  former  septic  tank  could  have  become  a  bone
repository. She explained that her assertion was based on the
study of old site maps and the 40-year-old recollections of
two local men who, as boys, had found an underground chamber
on the site containing skeletons. It had sounded to her like
the tank could be the location.

But the newspaper spotted discrepancies in Corless’ maps, and
found records showing that the actual septic tank remained in
use until the late 1930s, which meant it could not have been
used as a burial spot. Other analysts pointed out that the
decommissioned septic tank would be too small to hold many
bodies. And the two men who had reported seeing skeletons in
1975 said, on reflection, that they doubted more than 20 were
inside the concreted hole.

Ireland  last  week  announced  it  would  open  a  judge-led
investigation into the care of children in Tuam and nine other
defunct facilities, and the handling of their remains. Whether
the fact-finding effort will include excavations at any of the
former homes or DNA analysis of remains has yet to be decided.

In an editorial, the Irish Times said Ireland was suffering
“self-induced  amnesia”  given  that  historians  already  had
documented “staggeringly high mortality rates in some mother



and child homes.” It noted that Tuam’s mortality rate appeared
lower than others, and predicted the upcoming inquiry into the
entire system would be painful.

“Learning from the past can be a disturbing process,” it said.
“It involves an examination of failures and the acceptance of
hurtful conclusions. It means making amends for past societal
wrongs.  It  should  establish  why  certain  things  happened,
rather than heap blame on those who implemented policy.”


